تامین ، تولید و توزیع کننده قطعات خودرو (بازرگانی طهماسبی)

33331917- 041-33310214
زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم خرابی دیسک و صفحه در خودرو
آیا می دانید دلایل اصلی خرابی کلاچ خودرو چیست و چه زمانی باید صفحه کلاچ خودرو را عوض کنید؟

صفحه کلاچ خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

جلوبندی و موتور خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است. یکی از این قطعات صفحه کلاچ نام دارد که یکی از اساسی ترین نقش ها را در مکانیزم خودرو داراست. اصولا کلاچ وسیله ایست که انتقال نیرو را قطع و وصل می کند.

صفحه کلاچ چیست؟

وسیله ای برای انتقال چرخش از شفتی به شفت دیگر کلاچ نام دارد. در سیستم ها و مکانیزم های انتقال نیرو برای این که نیروی تولید شده در بخش دیگری مصرف شود بهترین وسیله استفاده از کلاچ است. با استفاده از صفحه کلاچ هر زمان که نیاز به قطع انتقال نیرو باشد این کار به سادگی انجام می گردد. سیستم کلاچ خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که عبارتند از دوشاخه کلاچ، صفحه کلاچ ،بلبرینگ کلاچ ، اهرم ، شاخک ها ، صفحه دنده و دیسک کلاچ.
همه ی خودرو هایی که گیربکس آنها دستی است دارای قطعه ای هستند به نام صفحه کلاچ که این امکان را به راننده می دهد تا خودرو را به حرکت در آورد و عمل تعویض دنده را انجام دهد. صفحه کلاچ بعد از مدتی ساییده می شود و باید تعویض شود. زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو بستگی به نوع رانندگی دارد و معمولا هر ۶۰ هزار کیلومتر باید عوض شود.


عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می‌شود

باید توجه داشته باشید که عمر عادی دیسک و صفحه حدود 50 الی 60 هزار کیلومتر ارزیابی شده است. البته میزان عمر دیسک و صفحه کاملا با نحوه رانندگی رابطه مستقیم دارد. برای مثال اگر در شهر رانندگی می‌کنید و مخصوصا در ترافیک زیادی باشید، ممکن است این عدد به بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر برسد. از طرفی اگر کسی در مسیر‌های جاده‌ای یا اتوبانی بیشتر تردد کند و از کلاچ زیاد استفاده نکند، این عدد به ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.
همچنین باید توجه داشت که برخی از عادت های غلط در رانندگی باعث اتمام زودرس دیسک و صفحه است از همین رو باید از موارد ذیل تا حد توان بر هذر باشید.

شتاب زیاد

برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ، یکی از اصلی ترین فعالیت‌هایی که باید در نظر گرفته شود رانندگی ایمن و بدون شتاب است زیرا شتاب زیاد باعث استهلاک صفحه کلاچ می‌شود.

فشار در سر بالایی‌ها

تمام جاده‌های جهان دارای سر بالایی‌ها و سرازیری‌هایی هستند و مهم‌ترین کاری که در این پستی و بلندی‌ها باید انجام شود حرکت با دنده مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه است . با حرکت با دنده مناسب و تعویض با دقت در سر بالایی‌ها و فشار نیاوردن بر روی موتور می‌توانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.

تعداد سر نشین

هر خودرو توان حمل تعداد مشخصی مسافر و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد می‌شود و باعث استهلاک بیشتر وسیله نقلیه شده و ممکن است خودرو را زودتر با مشکل مواجه کند و این اتفاق روی صفحه کلاچ نیز تاثیر مخربی دارد و با رعایت استاندارد ظرفیت خودرو، می‌توانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلوگیری کنید.

قراردادن پا بر روی کلاچ

بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر می‌شود و باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. با برداشتن پای خود از روی کلاچ می‌توانید سبب افزایش طول عمر صفحه کلاچ شوید.

 عموما اکثر رانندگان مبتدی، در ابتدای رانندگی شان، پای خود را بیش از حد بر روی کلاچ نگه می دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را به صورت آهسته روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضروری آن را بفشارند. درواقع همین موضوع موجب درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می کند. پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید و هیچ وقت حین رانندگی، پای خود را روی کلاچ نگذارید. تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود.



چگونگی تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ:

 یکی از علائم تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها می‌ کنیم در این حین موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.

یکی دیگر از آزمون هایی که کمک می کند تشخیص دهید این موضوع را، زمانی که ماشین در حال سکون است دنده را ۲ قرار داده و کلاچ را رها کنید اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. اما در صورتیکه خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.

یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تعویض صفحه کلاچ، ضعف خودرو در سر بالایی‌ها است. اگر در سر بالایی‌ها خودرو شما کاهش نیروی شدید داشته باشد یعنی صفحه کلاچ شما تمام شده است.

همچنین زمانی که پشت فرمان هستید و مشاهده می کنید ماشین زیاد گاز می‌خورد ولی سرعت و شتاب به آن نسبت افزایش نمی یابد. 

در برخی مواقع شاهد این موضوع هستید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.



تسمه تایم و زمان تعویض آن
از تسمه تایم و نحوه عملکرد آن چه می دانید؟ آیا می دانید بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای گوناگون چه زمانی است؟